5. Erken boşalıyorum neden? Erken boşalma sorunu

Erken boşalıyorum neden? Erken boşalma sorunu

ERKEN BOŞALMA

Erkeklerde sıkça karşılaşılan bir cinsel işlev bozukluğudur. Erken boşalma penisin kontrolsüzce orgazma ulaşması durumudur. Penisin sürekli ya da yineleyici olarak vajinaya girdikten hemen sonra ve kişinin isteği olmaksızın boşalması olarak tanımlanır.  Erken boşalma; penisin kaç saniye vajina içerisinde kaldığı veya eşin orgazm olup olmama durumu ile tanımlanamaz. Erken boşalmada orgazm, erkeğin istemediği halde kontrolü dışında gerçekleşir.

Erken boşalmanın normal kabul edildiği durumlar; birey gençse, düzenli seks yapmıyorsa veya yeni bir cinsel partneri varsa erken boşalma normaldir.

Erken boşalma sorunu olan erkekler utanç duyabilir ve konuşmaktan kaçınabilirler. Bu da çiftler arasında iletişim problemine sebep olabilir. İlerleyen zamanlarda partnerin cinsellikten kaçınmasına ve erkeğin daha fazla anksiyete yaşamasına sebebiyet verebilmektedir.

Erken Boşalmanın Çeşitleri

Yaşam boyu (edimsel): Erken boşalma, kişi cinsel açıdan etkin olduğundan (ilk cinsel birliktelikten) beri vardır. Bu bozukluk, oldukça olağan bir cinsel işlevsellik evresinden sonra başlamıştır.

Yaygın (durumsal): Erken boşalma sorunun her zaman değil, yalnızca belirli uyarımlar, durumlar veya eşlerle ortaya çıkması durumudur.

Erken Boşalmanın Nedenleri

Erken boşalmanın psikolojik nedenlerine baktığımızda bireyin; cinsel deneyiminin olmaması, kendi beden imajı ile ilgili olumsuz algıya sahip olması, aşırı heyecan duyması ve uyarılması, birliktelik sırasında yoğun anksiyete ve stres yaşaması, kendini suçlaması ve yetersiz hissetmesi, yakınlık kurma problemi olması, depresyon şeklinde sıralanabilir. Bu psikolojik etmenler, özellikle daha önceden normal boşalma yaşayıp sonrasında erken boşalma sorunuyla karşılaşan erkeklerde sıklıkla gözlenen sebeplerdir.

Erken boşalmanın travmatik nedenleri ise; cinsel istismara uğrama, katı cinsel eğitim ve yetiştirilme tarzı, travmatik cinsel ilişki deneyimi, psikolojik koşullanma (yakalanma korkusu nedeni ile gençlerin mastürbasyon yolu ile hızlı bir şekilde boşalması) gibi durumlardır.

Erken boşalmanın biyolojik nedenleri için; diyabet, hormon bozuklukları, prostat bezi sorunları örnek verilebilir.

Erken Boşalma Tedavisi

Her ne kadar erkeklerde görülen bir cinsel işlev bozukluğu olsa da diğer cinsel işlev problemlerinde olduğu gibi çiftin ortak sorunu olarak kabul edilir ve sağlıklı sonuç alınabilmesi için partnerin de tedaviye eşlik etmesi gerekmektedir.

Erken boşalma tedavilerinde kullanılan gevşeme araçları ile (ideal ortamın oluşturulması, rahatlatıcı müzik dinleme, derin nefes egzersizleri, kasları gevşetme egzersizleri) bireyin gevşemesi ve rahatlaması amaçlanmaktadır.

PC araçları (kegel, idrar tutma ve bırakma) ile pc kaslarının keşfedilmesi, geliştirilmesi, kasların nefesle kontrol edilmesi amaçlanmaktadır.

Uyarılma farkındalığı araçları olarak bireysel ve partnerli egzersizler kullanılmaktadır.

Sakıncalı tedavi yöntemleri; ilaç tedavisi, duyu hissini azaltan prezervatif, krem ve jeller, cerrahi tedaviler.

Erken Boşalmanın Türkiye’de Yaygınlık Durumu

Türk Androloji Derneği tarafından ülke çapında 2.593 çiftte yürütülen ve 2014’te açıklanan araştırma sonuçlarına göre, Türkiye’de her 5 erkekten 1’i erken boşalma sorunu yaşamaktadır. Bu oran; Doğu Anadolu ve Karadeniz Bölgeleri %25, Ege %24, Marmara %20, İç Anadolu ve Akdeniz %18 olarak belirlenmiştir. Güneydoğu Anadolu Bölgesinde cinsel ilişkide kadının rolünün olmaması nedeniyle şikayet oranının az olduğu tahmin edilmektedir. Yaşlılık, uzun süreli ilişki (1 yıllık ilişkilerde yüzde 12, 40 yıllık ilişkilerde yüzde 40), fazla çocuk sayısı (1 çocukta yüzde 17, üç çocukta yüzde 25), düşük gelir ve eğitim seviyesi, işsizlik, emeklilik gibi etmenlerin erken boşalma sorununu arttırdığı belirlenmiştir. “Şiddetli geçimsizlik” adı altında yaşanan boşanmaların birçoğunda erken boşalma ve erektil disfonksiyon gibi sorunlar bulunmaktadır. Erken boşalma sorunu yaşayan 10 erkekten sadece 1’i doktora başvururken, başvurmaktan kaçınmanın temel nedeninin ‘utanma’ olduğu düşünülmektedir.